2 października, 2022

ma Gicology

Moc tematów

morsowanie

Morsowanie – jak zacząć i co warto widzieć?

Morsowanie – co to takiego ?

Morsowanie polega na krótkotrwałym zanurzeniu ciała w bardzo zimnej wodzie rzeki, jeziora, morza, basenu lub innego zbiornika wodnego. Ma ono charakter grupowy i zwykle praktykowane jest od jesieni do wiosny. Morsowanie to świetna rozrywka, która daje dużo pozytywnej energii. Przeczytaj artykuł i przekonaj się, czy jest to aktywność dla Ciebie.

Co należy wiedzieć o morsowaniu?

Zimne kąpiele mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie, redukują stres oraz sprawiają wiele przyjemności. Należy jednak pamiętać, że nie jest to aktywność dla każdego, ponieważ istnieje szereg przeciwskazań, które wykluczają taką formę rozrywki. Ponadto, aby odczuć szereg korzyści jakie oferuje morsowanie należy uprawiać je regularnie. Zaleca się morsować przynajmniej raz w tygodniu i zabrania się praktykowania zimnych kąpieli więcej niż raz dziennie.

Zdrowotne korzyści z morsowania

Morsowanie to zastrzyk zdrowia! Niektórzy lekarze porównują je do zabiegu krioterapii. Do głównych zalet zimowych kąpieli zalicza się zwiększona odporność organizmu. Na skutek zanurzenia ciała w lodowatej wodzie w organizmie dochodzi do pewnego rodzaju szoku, co zwiększa poziom zahartowania i odporności na rożne infekcje.

Zimowe kąpiele przyśpieszają pracę serca, co powoduje lepsze ukrwienie narządów i tkanek. Zwiększają wydolność układu sercowo-naczyniowego, poprawiają krążenie i ukrwienie skóry.

Podczas morsowania zwężają się naczynia krwionośne, który po wyjściu z wody ulegają ponownemu rozszerzeniu. Dzięki temu uruchamiają się procesy obronne, z ciała usuwane są toksyny i przyśpiesza metabolizm. Regularne zimne kąpiele są świetnym sposobem na walkę ze zbędnymi kilogramami i cellulitem.

Jak przygotować się do morsowania?

W Polsce działa wiele Klubów Morsów, więc przed rozpoczęciem morsowania warto jest zgłosić się do okolicznego stowarzyszenia, aby przygodę z zimnymi kąpielami rozpocząć z kimś doświadczonym. Często nowe osoby otrzymują partnera, który kontroluje kąpiel nowicjusza, tak aby pomóc w razie problemów.

Do morsowania należy się odpowiednio przygotować i przed pierwszą kąpielą udać się na konsultację do lekarza. Do wody powinniśmy wchodzić zdrowi, wypoczęci i w świetnej formie.

Kolejnym ważnym krokiem jest skompletowanie odpowiedniego wyposażenia, w skład którego wchodzą:

  • buty lub skarpety, które będą wykonane z mocnego tworzywa i będą ochraniać stopy przed skaleczeniami,
  • czapkę i rękawiczki, które chronią części ciała ulegające najszybszemu wychłodzeniu,
  • strój kąpielowy,
  • ręcznik i ciepły szlafrok,
  • termos z ciepłym napojem.

Przed wejściem do wody koniecznie trzeba wykonać prawidłową rozgrzewkę. Dzięki temu organizm będzie zaopatrzony w tlen i przygotowany do zanurzenia w lodowatej wodzie. Najskuteczniejszą i najlepszą formą rozgrzewki jest trening biegowy. Dobrym pomysłym będzie także aerobik, szybki chód, jazda na rowerze lub nordic walking. Ruch powinien trwać do momentu aż poczujemy komfort termiczny.

Kto nie powinien morsować?

Każda osoba, która chce rozpocząć przygodę z morsowaniem powinna udać się na wizytę do lekarza rodzinnego żeby sprawdzić, czy jej obecny stan zdrowia nie jest przeciwskazaniem do zimnych kąpieli.

Morsowania nie powinny podejmować się osoby, które:

  • cierpią na choroby układu krążenia,
  • mają schorzenia dróg oddechowych,
  • przechodzą przez ostre choroby infekcyjne lub wirusowe,
  • zagrożone są zatorami oraz zakrzepami w układzie krwionośnym,
  • chorują na padaczkę,
  • mają niedoczynność tarczycy,
  • stosują niektóre leki.

Zimne kąpiele są również odradzane dla osób powyżej 65 roku życia. Należy pamiętać, że w trakcie morsowania nie należy spożywać alkoholu.